Saturday, June 27, 2009

Mozon.no - 3 Stories

1) Mye vil ha mer (By Jorunn Egeland) 25 November 2005
http://www.mozon.no/vekt_og_kosthold/vekt_og_helse/mye_vil_ha_mer
In this article the Norwegian journalist writes that Cornell University is in Canada. That is not correct. Cornell University is located in the USA, not in Canada. After two e-mails the story was corrected.
2) Tviler på at man kan være "bi" (By Henning Aarset) 6 July 2006
http://www.mozon.no/sex_og_samliv/andre_saker/tviler_p_at_man_kan_v_re_bi
In this article the Norwegian journalist quotes much of his story from the original New York Times story in the USA. But, the Norwegian journalist adds some references to the story that changes the context of the story to look all American, and gives all the credit to American researchers and none to the Canadians who were involved in the study. The Norwegian journalist writes: "Amerikanske forskere sår tvil om biseksualitet virkelig eksisterer, melder New York Times." In the original NY Times article it doesn't mention they are "American" researchers, it just mentions that it is a study done by researchers in Chicago and Toronto. The journalist, despite the fact Toronto is not in the USA writes "Amerikanske" to indict they are American researchers with no reference or credit given to the Canadian researchers. How can the journalist write that when Toronto is located in Canada? If the journalist is taking the liberty to add in the nationality of the study, shouldn't the Canadian researchers, not just the American researchers also be credited? The Canadian researchers did work as well, not just the Americans. If the Norwegian journalist wanted to be accurate he should have written: "Amerikanske og Kanadiske forskere sår tvil om biseksualitet virkelig eksisterer, melder New York Times." The only problem is he has added in Amerikanske into his story where the NY Times did not include "Amerikanske." Further into his story he writes: "Studiene, som ble gjennomført av en gruppe amerikanske psykologer fra Chicago og Toronto, støtter opp under de som lenge har vært skeptiske til at biseksualitet virkelig er en legning." Here the Norwegian journalist writes a group of "American" psychologists from Chicago and Toronto. This is not correct. The psychologists from Toronto are not Americans, but Canadians. If the Norwegian journalist wanted to be correct he should have written: "Studiene, som ble gjennomført av en gruppe amerikanske og kanadiske psykologer fra Chicago og Toronto," This story is an excellent example of how the Norwegian press takes a foreign story with references to Canadians and Canadian cities and excludes any references to Canada. Somehow the Canadians are just lumped in with the Americans. The Canadians were also where part of the research team, yet proper credit for being Canadians was not given to the Canadian researchers. But there wasn't a problem for the journalist to give them credit for being Americans. Why? When the NY Times stories does NOT say it was solely an American study does the Norwegian journalist take the liberty to add in just the Americans and exclude any Canadian reference? Why, when the NY Times story does NOT say it was exclusively American researchers does the Norwegian journalist refer to the Canadian researchers as Americans? Why would a Norwegian journalist take a NY Times story that mentions a study done between two universities in two different countries and make it an all American story, by calling the Canadian researchers Americans, and excluding any references to the Canadians that worked on the study? Would it be fair to Norwegians researchers if the Canadian Press wrote a story about Norwegian and Swedish researchers and only gave credit to the Swedes? After e-mailing the journalist twice a reply was never received, nor a correction ever been made.
3) Angst hindrer ikke et godt liv (Author not listed) 19 August 2004
http://www.dinside.no/348841/angst-hindrer-ikke-et-godt-liv
In this story Mozon writes: "Angst er ikke en hindring for å leve et godt liv. Depresjoner derimot har stor innvirkning på en persons følelse av tilfredstillelse, viser nyere forskning fra USA." And then further writes: "Psykologiprofessor Ulrich Schimmack, fra universitetet i Toronto, er forfatteren bak artikelen som ble publisert i augustutgaven av Personality and Social Psychology Bulletin." First, the University of Toronto is in Canada, not in the USA. And second, this study was done in both Canada and the USA, not just from the USA as Mozon writes. This is another excellent example of how the Norwegian press often fails to give credit to Canada or Canadians, even in the case of an internation study such as this one. The study is from Canada and the USA, and Schimmack is from the University of Toronto in Canada, not from the USA. To be correct, this story should say: "Angst er ikke en hindring for å leve et godt liv. Depresjoner derimot har stor innvirkning på en persons følelse av tilfredstillelse, viser nyere forskning fra Canada og USA." This story is like a Canadian journalist writing about work done by the University of Oslo and a university in Sweden or Germany, and giving the Swedes or the Germans all the credit. After e-mailing Mozon, a reply, nor a correction was received.

No comments: